De Nederlandse Online Gokassociatie (NOGA) heeft de nieuwste editie van haar Online Gaming Barometer uitgebracht, waarin wordt onthuld dat het aantal Nederlanders dat deelneemt aan online gokken is toegenomen.
Belangrijkste Bevindingen
De Barometer is gebaseerd op een consumentenonderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau IPSOS op 2.803 Nederlanders.
In totaal bleek dat 14% van de Nederlandse bevolking in de afgelopen 12 maanden had gegokt, een stijging ten opzichte van de 11% van het voorgaande jaar.
Met name onder jongvolwassenen is de groei aanzienlijk: 30% van hen heeft in het afgelopen jaar online gegokt, vergeleken met 21% in het jaar ervoor.
Het rapport toonde echter ook een toename aan van jongeren die problematisch gokgedrag vertonen, van 8% naar 14%. NOGA merkt op dat deze stijging voornamelijk te wijten is aan de toename van het aantal spelers.
Speler Demografie
Van degenen die in de laatste 12 maanden hadden gegokt – in totaal 483 mensen – was 69% man. Van deze groep waren de meeste gokkers jonge mensen, die 36% van het totaal vormden.
Bij de vraag welk apparaat ze gebruiken om te gokken, koos het merendeel van de deelnemers aan de enquête voor smartphones, met 81%. Laptops werden door 63% van de respondenten gekozen en 27% koos voor tablets.
Voorkeur Website of App
Wat betreft de voorkeur tussen een website of een app, koos 85% van de deelnemers voor een website, terwijl 51% apps verkoos.
Marketing en Reclame
De Barometer onthulde ook dat Nederlanders minder vaak gokreclame zien in vergelijking met 2022.
In totaal zei 15% van de deelnemers dat ze “zeer vaak” reclame hadden gezien, vergeleken met 25% van de deelnemers vorig jaar.
Deelnemers zagen minder vaak advertenties op bijna alle kanalen. In totaal zei 77% dat ze advertenties op televisie hadden gezien, vergeleken met 81% jaar op jaar, terwijl 43% zei dat ze online advertenties hadden gezien – een daling ten opzichte van 49% in 2022.
Degenen die advertenties op sociale media hadden gezien, daalden ook, naar 32%. Echter, het aantal bekeken buitenreclames groeide van 15% naar 22%.
Komende Reclameverbod
Dit komt op het moment dat er in Nederland een streng verbod op niet-gerichte gokreclame in aantocht is, dat op 1 juli van kracht wordt. Het verbod zal televisie- en radioreclame, evenals reclame op billboards en in openbare ruimtes verbieden.
Online advertenties en advertenties op on-demand televisie zullen echter nog steeds toegestaan zijn.